[Eigen naam]
[Adres]
[Postcode en woonplaats]
[E-mailadres]
[Telefoonnummer]
Aan:
[Naam zorginstelling / gemeente / IGJ]
T.a.v. Directie / Verantwoordelijk bestuur
[Adres]
[Postcode en plaats]
Datum: [vandaag's datum]
Onderwerp: Aansprakelijkstelling wegens inzet van ongediplomeerde krachten – ernstige schade aan mijn kind
Geachte heer/mevrouw,
Met deze brief stel ik uw instelling formeel aansprakelijk voor de ernstige schade die mijn kind heeft geleden als gevolg van de inzet van onbevoegde en ongediplomeerde zorgverleners via het uitzendbureau Allround Care, zoals bevestigd in het NOS-artikel van 30 april 2025 en het gezamenlijk onderzoek van IGJ, de Arbeidsinspectie en de politie.
Mijn kind is sinds [datum] onder toezicht geplaatst dan wel verblijvend binnen een zorgtraject waarbij uw instelling direct of indirect betrokken is geweest. Uit het onderzoek blijkt nu dat er ten minste 120 ongediplomeerde krachten zijn ingezet in de jeugdzorg, waaronder ook bij instellingen zoals [eventueel de naam van de instelling invullen, als bekend], zonder dat er sprake was van juiste bevoegdheid, screening of toezicht.
Ernstige schending van de zorgplicht
Het inzetten van onbevoegde krachten bij kinderen in kwetsbare posities is geen incident maar een structureel falen dat in strijd is met:
De Wet op de jeugdzorg (en opvolgende Jeugdwet)
Artikel 1:247 BW (zorgplicht van ouders en overheid)
Het EVRM en het IVRK (bescherming tegen onmenselijke of schadelijke behandeling)
De Algemene beginselen van behoorlijk bestuur, met name het zorgvuldigheidsbeginsel.
Door uw handelen of nalaten heeft u mijn kind blootgesteld aan onbekwaam personeel, psychologische risico’s en aantoonbare onveiligheid, hetgeen heeft geleid tot [beschrijf hier kort de gevolgen: bijvoorbeeld gedragsproblemen, angsten, terugval, isolatie of trauma].
Mijn eisen
Ik eis dat u per direct:
Schriftelijk bevestigt of en wanneer mijn kind in contact is geweest met personeel via Allround Care;
Een volledig overzicht verstrekt van alle betrokken personeelsleden bij mijn kind inclusief hun opleidingsstatus (WOO-verzoek volgt separaat);
Zich openlijk verantwoordt voor de inzet van ongediplomeerd personeel;
Een schadevergoeding aanbiedt van € [bedrag invullen, bijv. €10.000,-] voor de immateriële schade die mijn kind hierdoor heeft opgelopen;
Een verklaring opneemt in het dossier van mijn kind waarin erkend wordt dat deze zorg ontoelaatbaar en onveilig is geweest.
Indien u niet binnen 14 dagen reageert, zal ik overgaan tot:
Het indienen van een formele klacht bij de IGJ en de Kinderombudsman;
Het starten van een civiele procedure wegens onrechtmatige daad (art. 6:162 BW);
Het aanspreken van uw instelling op bestuurlijke aansprakelijkheid en het betrekken van de verantwoordelijke gemeente.
Kinderen zijn geen experiment. Ze verdienen bescherming, geen marktwerking op hun welzijn. Wat hier is gebeurd is een nationale schande. De betrokken instellingen kunnen niet langer wegduiken. Als ouder eis ik volledige transparantie, erkenning van de schade en herstelmaatregelen.
Hoogachtend,
[Naam ouder]
(ouder van [Naam kind], geboren [geboortedatum])