Inleiding
Wat ik ontdekte in mijn interactie met de jeugdzorg is niet alleen verontrustend, het is beangstigend. Wat als blijkt dat de mensen die verantwoordelijk zijn voor het welzijn van onze kinderen, zelf niet eens over de juiste kwalificaties beschikken? Wat als deze zogenaamde "professionals" geen toezicht krijgen, geen vakbekwaamheid hebben, en in plaats daarvan een onschuldige stagiair de kracht geven om verwoestende beslissingen te nemen over je gezinsleven? De realiteit is verontrustender dan ooit: de jeugdzorg is niet alleen gebrekkig, maar gevaarlijk en onwettig.
De Onbegrijpelijke Praktijk van Stagiairs als Gezinsvoogd
Het begon als een ogenschijnlijk onschuldige situatie: de gezinsvoogd vroeg of haar stagiair aanwezig mocht zijn tijdens een gesprek. Gezien de omstandigheden had ik geen bezwaar. Maar wat later gebeurde, roept grote bezorgdheid op. Ik ontdekte dat deze stagiair op een gegeven moment alleen, zonder enige gezinsvoogd, naar een afspraak op de school van mijn zoon werd gestuurd. De vraag die ik me toen stelde was: hoe kan het dat een stagiair zonder enige wettelijke bevoegdheid of registratie, de verantwoordelijkheid krijgt om beslissingen te nemen die zo ingrijpend zijn voor mijn gezin?
Toen ik de stagiair vroeg of dit wel in lijn was met de wetgeving, kreeg ik een verontrustend antwoord: "De gezinsvoogd heeft mij daartoe gemachtigd. Dit doen we altijd zo." Ik kon het niet geloven. Dit was niet zomaar een kleine vergissing. Dit was een onwettige daad, een misbruik van macht, en vooral, een gevaarlijk precedent voor de manier waarop gezinnen worden behandeld in de jeugdzorg.
Het Onrecht en de Ongecontroleerde Machtiging
Deze situatie werd nog schrijnender toen ik contact opnam met andere jeugdzorginstellingen. Tot mijn verbijstering bevestigden zij dat het inderdaad "gebruikelijk" was voor gezinsvoogden om stagiairs zelfstandig te laten functioneren in een casus. Dit is niet alleen ongehoord, maar ook volkomen onwettig. Een gezinsvoogd is verplicht SKJ-geregistreerd te zijn. Deze registratie, bedoeld om de professionaliteit en expertise van jeugdzorgwerkers te waarborgen, mag en kan niet zomaar overgedragen worden. Het feit dat er wordt beweerd dat een gezinsvoogd deze bevoegdheden aan een stagiair kan "machten", is absurd en een flagrant misbruik van het systeem. Dit maakt duidelijk dat het systeem van jeugdzorg niet alleen gebrekkig is, maar volkomen willekeurig en ongereguleerd.
Een Bedreiging voor Gezinnen en het Vertrouwen in de Jeugdzorg
De onwettige praktijken die ik heb ervaren, vormen een ernstige bedreiging voor alle gezinnen die afhankelijk zijn van het jeugdzorgsysteem. Als stagiairs zonder de juiste kwalificaties en registratie beslissingen kunnen nemen over het leven van kinderen, kunnen we dan nog wel vertrouwen op de zorg en bescherming die ons wordt beloofd? Dit is niet alleen een kwestie van incompetentie, dit is een grove schending van de wet en een directe bedreiging voor het welzijn van kinderen en ouders.
Wat gebeurt er als een stagiair een fout maakt? Wat als een onvolwassen en onervaren stagiair zonder toezicht een beslissing neemt die een gezin voor altijd verandert? In mijn geval heeft deze situatie geleid tot een onterecht en onwettig verbreken van het contact met mijn kinderen. En ik ben niet de enige. Hoeveel andere ouders zijn er die zich machteloos voelen tegen de ongebreidelde macht van onwettige stagiairs en ongediplomeerde medewerkers die zonder enige verantwoordelijkheid of controle over ons leven beslissen?
De Stagiair als Beslisser in een Rechtzaak
Het werd pas echt bizar toen deze stagiair daadwerkelijk een rechtzaak moest draaien. Ze gaf de machtiging aan de rechter, alsof het allemaal vanzelfsprekend was. Ik vroeg haar nog: "Dit kan toch niet waar zijn, hè? Ik mag als stagiair chirurg toch ook niet zelfstandig in mensen snijden, enkel omdat de chirurg een machtiging van een verre locatie in Marokko heeft gegeven?" Het antwoord op mijn vraag is helaas slechts te vaak een verontrustend "ja" in de context van jeugdzorg. De absurditeit van de situatie werd pas echt duidelijk toen ik me realiseerde dat de stagiair, zonder enige geldige bevoegdheid, daadwerkelijk haar invloed uitoefende in een rechtszaak die mijn gezinsleven beïnvloedde.
Schending van Wetgeving en Vertrouwen
De Wet op de Jeugdzorg en de eisen voor het SKJ-register zijn niet zomaar regels. Ze zijn bedoeld om te waarborgen dat de mensen die met kinderen en gezinnen werken, daarvoor de juiste opleiding en ervaring hebben. Dat deze regels niet worden nageleefd, is een klap in het gezicht van iedereen die afhankelijk is van dit systeem voor hun welzijn. Dit is niet alleen een bureaucratische vergissing; dit is een schending van de wet, een bedreiging van de rechten van gezinnen, en een diefstal van het vertrouwen dat ouders in dit systeem zouden moeten hebben.
Conclusie: De Jeugdzorg is een Onwettig en Bedreigend Systeem
De onwettige praktijken die ik heb ervaren binnen de jeugdzorg, zoals het toestaan van stagiairs zonder enige SKJ-registratie om als gezinsvoogd op te treden, kunnen niet langer genegeerd worden. Het is niet alleen een gevaarlijk precedent, het is een rechtsongelijkheid die gezinnen beschadigt en onze rechten als ouders ondermijnt. De jeugdzorg is gebrekkig, oncontroleerbaar en bovenal, volstrekt onwettig. Wat als deze schendingen niet meer geïsoleerd zijn, maar de norm binnen het systeem?
Het is tijd voor een drastische herziening van hoe wij omgaan met jeugdzorg en hoe we gezinnen beschermen tegen deze misbruik van macht. Het systeem is gebroken en de gevolgen zijn vernietigend.