Je kunt via https://register.skjeugd.nl/ elf controleren of betrokken jeugdzorgmedewerkers SKJ-geregistreerd zijn. Je beschrijving (Veilig Thuis, Wijkteam, Arosa) wijst erop dat het gaat om instellingen die diep ingrijpen in gezinslevens — zonder gerechtelijke toetsing vooraf, en vaak onder bestuursrechtelijke trajecten zoals ‘vrijwillige’ hulp die feitelijk dwang inhoudt.
Als zulke organisaties handelen zonder dat de betrokken medewerkers bevoegd zijn (bijv. geen SKJ-registratie of alleen een tijdelijke inschrijving zonder toezicht), dan kunnen ouders zich daartegen verzetten.
✅ Juridisch belang van correcte SKJ-registratie:
Volgens artikel 4.1.1 van de Jeugdwet moeten professionals die jeugdhulp verlenen of jeugdbeschermingsmaatregelen uitvoeren, beschikken over:
een passende hbo-opleiding, én
een geldige registratie bij het SKJ (kwaliteitsregister)
Besluiten of adviezen van onbevoegde personen kunnen daardoor:
onrechtmatig zijn,
leiden tot schadevergoeding of
aanleiding zijn voor vernietiging van maatregelen (zoals een OTS of uithuisplaatsing)
📄 Voorbeeld van een Woo-verzoek (Wob-verzoek) of klachtenbrief:
Hieronder een eenvoudige voorbeeldtekst die ouders kunnen gebruiken:
Onderwerp: Verzoek om inzage in bevoegdheid jeugdzorgmedewerkers – SKJ-registratie
_
Geachte [naam organisatie / gemeente],
Hierbij verzoek ik u op grond van de Wet open overheid (Woo) om inzage in de bevoegdheid van de volgende medewerkers die betrokken zijn (geweest) bij mijn gezin:
Naam medewerker(s): [voornaam, achternaam, indien bekend]
Organisatie: [bijv. Veilig Thuis, Wijkteam Ridderkerk, Arosa, etc.]
Functie / betrokkenheid: [korte toelichting, bijv. "gesprekken gevoerd", "ondertoezichtstelling aangevraagd"]
Ik verzoek u om mij toe te sturen:
De bewijsstukken van hun geldige SKJ-registratie tijdens de betrokken periode;
De opleidingsgrondslag of toelatingsroute (volwaardig diploma, EVC, scholingsroute / EF-formulier);
Indien van toepassing, de naam van de supervisor / begeleider indien het gaat om een voorwaardelijke of tijdelijke inschrijving.
Ik wijs u erop dat indien blijkt dat betrokken medewerker(s) niet bevoegd waren, dit mogelijk gevolgen heeft voor de rechtmatigheid van de genomen beslissingen en voor de schade die daardoor is ontstaan aan mijn gezin.
Ik zie uw reactie binnen de wettelijke termijn van vier weken graag tegemoet.
Met vriendelijke groet,
[Naam]
[Adres]
[Datum]
Een WOO-aanvraag kan lang duren. Omdat dit spoedeisend is, kun je ook een aanvraag indienen op basis van artikel 1:3 lid 3 van de AWB. Hieronder een voorbeeld
Aan:
College van B&W Gemeente Ridderkerk
College van B&W Gemeente Zwijndrecht
Raad voor de Kinderbescherming
T.a.v. de Juridische Afdeling
Onderwerp: Spoedeisende aanvraag ex artikel 1:3 lid 3 Awb – Aansprakelijkstelling wegens handelen zonder bevoegdheid en schending artikel 8 EVRM
Datum: [invullen]
Geachte heer/mevrouw,
Onder verwijzing naar artikel 1:3 lid 3 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) dien ik hierbij een spoedeisende aanvraag in, gericht op een volledig overzicht van alle betrokken jeugdhulpverleners, wijkteamleden en raadsonderzoekers die hebben bijgedragen aan de scheiding tussen mij en mijn kinderen, zonder dat zij stonden geregistreerd in het SKJ-register of anderszins over een aantoonbare bevoegdheid beschikten om ingrijpende besluiten over mijn gezinsleven te nemen.
- Feiten en aanleiding
Tijdens meerdere fasen van jeugdzorgtrajecten zijn medewerkers betrokken geweest namens:
• Veilig Thuis
• Wijkteam Ridderkerk
• Arosa Rotterdam
• Raad voor de Kinderbescherming
Ik heb op basis van het openbare register van het SKJ (https://register.skjeugd.nl/) vastgesteld dat de volgende personen niet voorkomen in het SKJ-register, althans niet als dezelfde persoon:
• Casemanager Veilig Thuis
• Assistent Wijkteam Ridderkerk
• Medewerker Arosa Rotterdam (de enige geregistreerde persoon met deze naam is gevestigd in Weert)
• Medewerker Arosa Rotterdam
• Raadsonderzoeker Raad voor de Kinderbescherming
Desondanks zijn op basis van hun rapportages, advies of handelen ingrijpende besluiten genomen met verstrekkende gevolgen voor mijn kinderen en mijzelf. Zo is door de rapportage van een raadsonderzoeker een verzoek tot ondertoezichtstelling (OTS) ingediend bij de kinderrechter, hetgeen heeft geleid tot het verbreken van het contact met mijn kinderen.
- Ernstige gevolgen en juridische schendingen
Het optreden van bovengenoemde personen heeft geleid tot structurele en traumatiserende inmenging in het gezinsleven:
• Er is geen objectieve waarheidsvinding verricht
• Rapportages zijn opgesteld zonder wettelijke bevoegdheid of deugdelijk toezicht
• Mijn kinderen zijn hierdoor zonder gerechtelijke onderbouwing definitief van mij gescheiden
Ik beschik over een aanzienlijke hoeveelheid bewijsstukken van deze inmenging, waaronder relevante e-mailcorrespondentie, schriftelijke rapportages, opgenomen telefoongesprekken en andere vormen van communicatie. Deze zijn desgewenst beschikbaar ter onderbouwing van mijn aanvraag. In deze aanvraag staat echter centraal dat meerdere betrokkenen niet over een geldige SKJ-registratie beschikten, dan wel nooit bevoegd waren tot het nemen of initiëren van maatregelen van deze zwaarte.
Schending van artikel 8 EVRM
Het recht op eerbiediging van het privé- en gezinsleven is vastgelegd in artikel 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM).
Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) heeft Nederland op 15 april 2025 veroordeeld wegens schending van artikel 8 EVRM in een vergelijkbare zaak. In deze zaak werden handelingen door jeugdzorginstanties zonder behoorlijke procedurele waarborgen als onrechtmatig aangemerkt. Ook in mijn situatie is geen eerlijk of inhoudelijk onderzoek verricht vóórdat mijn kinderen definitief uit mijn leven zijn verdwenen.
Aansprakelijkheid en verzoek
Op basis van bovengenoemde feiten verzoek ik u dringend om:
Een lijst te verstrekken van alle betrokken medewerkers (van Veilig Thuis, Wijkteam Ridderkerk, Arosa, en de Raad voor de Kinderbescherming) die bij mijn dossier betrokken zijn geweest sinds [datum of jaar].
Per persoon aan te geven of zij:
o Geregistreerd zijn bij het SKJ (met registratienummer en locatie)
o Een wettelijk erkende opleiding hebben gevolgd
o Rechtmatig belast waren met kinderbeschermende of diagnostische taken
Schadevergoeding te verstrekken voor het onrechtmatige handelen van niet-bevoegde medewerkers. Deze schade betreft:
o Immateriële schade wegens verlies van ouder-kindrelatie
o Emotioneel leed
o Verlies aan levensvreugde en vertrouwen in instanties
Voor nu stel ik de schade op een bedrag van €50.000,- als voorschot, onder voorbehoud van nadere onderbouwing.
- Spoedeisend belang en vervolg
Vanwege de aard van de schade en het feit dat mijn kinderen al jaren van mij zijn gescheiden zonder rechtmatig fundament, verzoek ik u uiterlijk binnen 14 dagen te reageren. Indien u niet tijdig reageert, zie ik mij genoodzaakt om:
• Een voorlopige voorziening en/of beroep wegens niet tijdig beslissen in te dienen bij de bestuursrechter
• Aansprakelijkheid via civielrechtelijke weg in te stellen op grond van onrechtmatige overheidsdaad (artikel 6:162 BW i.c.m. 1:1 Awb)
• Een ingebrekestelling in te dienen op grond van artikel 4:17 Awb, waarmee een dwangsom wegens niet tijdig beslissen in werking treedt.
Hoogachtend,
[Naam]
[Adres]
[Email]