Kinderen spoorloos, dossiers chaotisch: IGJ slaat alarm over falende jeugdzorg in Alphen
De Alphense gemeenteraad is diep geschokt na het voorlopige rapport van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ), waarin de jeugdzorg in Alphen aan den Rijn keihard wordt afgerekend. De inspectie spreekt van ernstige en structurele tekortkomingen in oude jeugdzorgdossiers, die een onthutsend beeld schetsen van een falend systeem. In meerdere dossiers is niet vastgelegd waar kinderen zich bevinden of of zij nog enige vorm van zorg ontvangen. De zorgcontinuïteit is volledig uit het zicht verdwenen, waardoor kinderen in kwetsbare posities letterlijk zijn "verdwenen uit het systeem".
Juridische implicaties: mogelijke schending van kinderrechten en zorgplicht
De bevindingen uit het rapport roepen ernstige vragen op over de naleving van de wettelijke zorgplicht door de gemeente. Onder de Jeugdwet is de gemeente verantwoordelijk voor passende hulp en bescherming aan minderjarigen. Het verdwijnen van kinderen uit beeld, zonder dossieropbouw of opvolging, kan worden aangemerkt als grove nalatigheid. Juristen stellen dat hier mogelijk sprake is van schending van fundamentele kinderrechten zoals vastgelegd in het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind (IVRK). Ook het ontbreken van waarheidsvinding, dossiervorming en toezicht kan aanleiding geven tot aansprakelijkheid, zowel bestuursrechtelijk als civielrechtelijk.
Daarnaast wordt gesproken over mogelijke overtreding van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), nu blijkt dat persoonsgegevens onvolledig zijn verwerkt of geheel ontbreken in dossiers die cruciaal zijn voor de jeugdbescherming.
Politieke consequenties: raadsleden eisen opheldering en onafhankelijk onderzoek
De gemeenteraad van Alphen eist inmiddels opheldering van het college van B&W. Meerdere raadsfracties hebben verontwaardigd gereageerd op het rapport. “Als een overheid niet eens weet waar kinderen zich bevinden, is het gezag van de overheid zelf failliet,” aldus een fractieleider. Oppositiepartijen pleiten voor een onafhankelijk onderzoek naar bestuurlijke verantwoordelijkheden en nalatigheid binnen de gemeente.
Het project Jeugdhulp loopt door, dat bedoeld was om continuïteit van zorg te garanderen bij wisseling van aanbieders, blijkt een compleet fiasco. De verantwoordelijkheid voor deze mislukking wordt mede gelegd bij de beleidsambtenaren die het project opzette, en bij het college dat onvoldoende toezicht hield op de uitvoering. Hoewel het rapport betrekking heeft op dossiers van vóór de oprichting van het nieuwe samenwerkingsverband Oog voor Thuis, blijven er grote zorgen over het huidige toezicht en de nazorg.
Mogelijke vervolgstappen
Advocaten en belangenorganisaties voor jeugdrechten overwegen om namens ouders en kinderen schadeclaims in te dienen tegen de gemeente wegens wanbeheer. Ook de Kinderombudsman is geïnformeerd en kan besluiten een eigen onderzoek te starten. Ouders van verdwenen of verwaarloosde kinderen zouden bij voldoende bewijs zelfs beroep kunnen doen op artikel 6 EVRM (recht op een eerlijk proces en toegang tot rechtsbescherming), omdat zij geen eerlijke kans hebben gehad om in het belang van hun kind op te komen.
Bron: Nationale zorggids
Voorbeeldbrief – klacht en aansprakelijkstelling jeugdzorgdossiers Alphen aan den Rijn
[Naam ouder]
[Adres]
[Postcode en Woonplaats]
[E-mailadres]
[Telefoonnummer]
Aan:
College van Burgemeester en Wethouders
Gemeente Alphen aan den Rijn
Postbus 13
2400 AA Alphen aan den Rijn
[Datum]
Onderwerp: Klacht en aansprakelijkstelling wegens verdwijnen van kinderen uit jeugdzorgsysteem
Geacht college,
Met deze brief wil ik als ouder mijn diepe verontrusting en woede uitspreken over de alarmerende bevindingen uit het voorlopige rapport van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) over de jeugdzorg in uw gemeente. Uit het rapport blijkt dat kinderen onvindbaar zijn geraakt, er geen duidelijke informatie beschikbaar is over hun verblijfplaats en dat de noodzakelijke hulpverlening volledig is weggevallen.
Ik verzoek u dringend om:
Transparantie: Geef duidelijkheid of mijn kind(eren) geraakt zijn door deze ernstige fouten.
Herstel: Zorg per direct voor passende hulp, contactherstel en dossierinzage.
Aansprakelijkheid: Ik stel de gemeente aansprakelijk voor de schade die is ontstaan door nalatigheid in de uitvoering van de Jeugdwet.
Volgens artikel 1.1 van de Jeugdwet is de gemeente verantwoordelijk voor passende hulp aan kinderen. Ook zijn er ernstige vermoedens van schending van het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind (IVRK) en de AVG, nu persoonsgegevens en hulptrajecten onvolledig of niet traceerbaar blijken.
Het project Jeugdhulp loopt door zou juist de zorgcontinuïteit moeten garanderen, maar blijkt volgens het rapport ernstig gefaald te hebben. Dit wijst op bestuurlijk falen. Als ouder voel ik mij in de steek gelaten door het gemeentelijk toezicht.
Ik verzoek u vriendelijk doch dringend om:
Binnen 14 dagen een schriftelijke reactie te geven;
Duidelijk te maken welke juridische en herstelmaatregelen u treft;
Mij de mogelijkheid te bieden tot een persoonlijk gesprek met een onafhankelijke contactpersoon.
Mocht er geen passende reactie volgen, dan zal ik mij genoodzaakt zien deze zaak voor te leggen aan onder andere de Kinderombudsman, de nationale klachtencommissie jeugdzorg, en zo nodig de rechterlijke macht.
Hoogachtend,
[Naam ouder]
[Handtekening indien op papier verzonden]